همايشها:
الف) همايشهاي برنامهاي
به كليه همايشها، يادمانها و كنگرههايي كه توسط معاونتهاي پژوهش صف و يا با همكاري معاونت پژوهش ستاد برگزار ميشود، اطلاق ميگردد.
سالانه 8 الي 13 همايش در صف داخلي كشور و 2 الي 5 همايش در نمايندگيها جامعه المصطفي برگزار ميگردد. در اين همايشها به موضوعات مهم علمي روز پرداخته ميشود.
اين همايشها در چهار سطح مدرسهاي، جامعهايي، سراسري و بينالمللي تقسيم ميشود.
ب) همايش مشاركتي
معاونت پژوهش جامعه المصطفي در بسياري از همايشهاي همسو در ساير نهادهاي حوزوي و دانشگاهي در موضوعات علوم انساني- اسلامي همكاري علمي (ارايه آثار، چاپ و نشر و معرفي سخنران، ارزيابان علمي و ...) دارد. همچنين در بسياري ديگر از همايشهاي سراسري نيز حضور فعال دارد.
2- نشستها:
تعريف:تجمع افراد نخبه و متخصص در يك زمينه خاص، جهت تبادل دستاوردهاي علمي، از طريق سخنراني، ميزگرد علمي يا اراية مقاله براي ارايه راهكار نشست علمي تلقي ميشود.
نشستهاي علمي توسط انجمنهاي پژوهشي، گروههاي آموزشي و معاونت پژوهش برگزار ميگردد كه در سه سطح درونگروهي، مدرسهاي (عمومي) و فرامدرسه (همكاري با ساير نهادها) ميباشد. در نشستها عموماً سخنران را مورد بررسي قرار داده و محققين و مستمعين دربارة آن موضوع به اراية نظر و سوال ميپردازند و در اين نشستها صاحبنظران در يك ميزگرد بحث را دنبال نمايند.
3- مسابقات علمي:
مسابقاتي كه در راستاي آگاهيبخشي پژوهشي به محققين و طلاب با محورهاي رجالشناسي، حديثشناسي، بررسي يك موضوع اسلامي، كتابشناسي، پاسخ به شبهات و سوالات مطرح روز و ... در مدارس برگزار ميگردد.
واحد نشريات:
واحد نشريات يكي از واحدهاي ستادي اداره كل امور پژوهشي است كه به منظور برنامهريزيهاي كلان، نظارت و ارزيابي عملكرد نشرياتِ داخلي و خارجي جامعه المصطفي در جهت ارتقاي كمي و كيفي نشريات تأسيس شده است.
در اين راستا اهمّ فعاليتهايي كه تاكنون در اين واحد انجام شده است عبارت است از:
1- تدوين و تصويب طرح جامع نشريات
2- تدوين و تصويب اساسنامه تيپ نشريات
3- تدوين و تصويب آييننامه نظارت بر نشريات
4- بررسي و ارزيابي بيش از ده طرح نشريه و اساسنامه نشريات
5- ارزيابي كمي و كيفي نشريات در طول سال
6- برگزاري جلسات شوراي سردبيران
7- تهيه و تدوين نمايه جامع نشريات تخصصي
ادارهكل ساماندهي مراكز پژوهشي
1-مراكز پژوهشي
با توجه به اهميت پژوهش در دنياي امروز و توجه جدي به شاخصهاي پژوهشي در مراكز علمي دنيا و ضرورت وجود نگاه بينالمللي و روز آمد به علم و پژوهش و توسعه پژوهش، جامعه المصطفي(ص) اقدام به تأسيس مراكز و قطبهاي پژوهشي در سطح بينالملل نموده و در اين راستا تاكنون مراكز پژوهشي را در چند كشور تأسيس نموده است.
پژوهشگاه بين المللي المصطفي
مركز الحضاره لتنميه الفكر السلامي-لبنان
مركزمطالعات اسلام و مسيحيت-گرجستان
مركز پژوهشي امين-مالزي
2-فرصتهاي مطالعاتي:
جامعه المصطفي(ص) به منظور فراهم نمودن زمينه هاي مطالعه و تحقيق جهت علاقهمندان به پژوهش و تحقيق در زمينه اسلام، معارف اسلامي و مكتب اهل بيت(ع)، فرصت هاي مطالعاتي را به اساتيد و اعضاي هيأت علمي دانشگاهها و شخصيتهاي علمي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي كشورهاي مختلف اعطا مينمايد.طول دوره فرصت مطالعاتي از1تا9ماه بوده ودرشرايط خاص تا يك سال قابل تمديد است.تأمين هزينه هاي دروه بر عهده متقاضيان مي باشد.
برخي از شرايط پذيرش فرصتهاي مطالعاتي عبارتنداز:
- دارا بودن مدرك دكتري يا سطح 4 حوزه يا اشتغال به تحصيل در آن؛
- دارا بودن سابقه تدريس در يك دانشگاه يا حوزه علميه معتبر؛
- دارا بودن سابقه تحقيق و تأليف كتب و مقالات علمي؛
- التزام به مقررات نظام جمهوري اسلامي ايران.
3-همايشهاي بينالمللي:
یکی از مهمترین و کاربردیترین شیوهها در جهت گسترش مبادلات علمی و پژوهشی در عرصه بینالمللی و معرفی ظرفیتها و دستاوردهای علمی جامعه المصطفی(ص) در مجامع علمی و افزایش توان علمي و پژوهشی اعضای هیئت علمی، اساتید، پژوهشگران، مديران و کارشناسان جامعه ، حضور در همایشها و مجامع علمي بینالمللی است.
در اين راستا جامعه المصطفي(ص) جهت برگزاري، مشاركت و حضور در همايشهاي بينالمللي در سطح بينالملل برنامهريزي نموده تا بتواند حضور فعال و مؤثري در اين زمينه ايفا نمايد.
همايشهاي بين المللي برگزار شده
مشاركت در همايشهاي بين المللي
حضور در همايشهاي بين المللي
4- تفاهم نامه و پروژه هاي مشترك پژوهشي:
به منظور توسعه سطح همكاريهاي پژوهشي ميان جامعه و دانشگاهها و مراكز علمي- پژوهشي داخلي و خارجي و بهرهگيري بهينه از ظرفيتهاي علمي اين مراكز معاونت پژوهش جامعه اقدام به انعقاد تفاهمنامههاي علمي پژوهشي با ساير مراكز علمي- دانشگاهي مي نمايد.همچنين يكي ديگر از برنامهها و اقداماتي كه در جهت همكاريهاي علمي، پژوهشي جامعه با ساير مراكز علمي در سطح داخلي و بينالمللي انجام ميپذيرد، انجام پروژههاي مشترك پژوهشي در زمينههاي مشترك است كه هم در سطح داخل و هم در سطح خارج از كشور انجام ميپذيرد.
دفتر برنامه ريزي و ارزيابي پژوهش
1- برنامهريزي راهبردي و عملياتي پژوهشي
1. مطالعه، شناسايي و اولويتبندي تدوين اهداف و سياستهاي کلان پژوهشي.
2.پيشبيني و پيشنهاد طرح و برنامههاي کلان بر اساس اهداف و سياستهاي کلان پژوهشي.
3. شناسايي، تعيين، بررسي و به روزرساني اهداف عملياتي و سياستهاي اجرايي دفتر برنامهريزي.
4. تدوين اهداف عملياتي و سياست هاي اجرايي مجموعه واحدهاي ستاد و صف
2- تقويت فرهنگ برنامهريزي و افزايش بهرهوري و کارايي پژوهشي
1. طراحي نظام جامع پژوهشي.
2. مطالعه و برنامهريزي جهت افزايش بهره وري با وجه به نتايج اصلاحي و برنامهاي ارزيابي.
3.تقويت و گسترش فرهنگ حرکت برنامهاي، مأموريتگرايي، تقاضا محوري و روزآمدي.
4.برنامهريزي و مطالعه جهت توسعه کيفي و کمي مأموريتها و وظائف پژوهشي در سطح کلان جهت افزايش سهم پژوهش در نهاد جامعه المصطفي
5. همکاري در تدوين و استانداردسازي فرايندها و روندهاي برنامهاي در معاونت پژوهشي.
6. مشاركت در طراحي و رصد نظام جامع آموزش پژوهش محور در المصطفي
3- بهبود فرايند تصميمسازي و تصميم گيري در حوزه پژوهش
1. تعريف و تنظيم فرايند تصميم سازي، تصميم گيري و پيگيري از جمله فعالسازي دبيرخانه شوراي پژوهش و کميتههاي مربوطه
4- سامانبخشي به فرايند تجميع اطلاعات و پردازش و تحليل آن
1. طراحي و استقرار نظام منسجم گردش و فراوري اطلاعات.
2. دريافت، تجزيه و تحليل گزارشات و ديدگاههاي واحدهاي ستادي و صف در خصوص اهداف، سياستها و فعاليتهاي پژوهشي.
3. تجميع گزارش جامع عملکرد ساليانه واحدهاي پژوهشي
5- بهبود کارآمدي و اثربخشي و پيشرفت طرح و برنامههاي خرد و کلان حوزه پژوهش
1. طراحي فراگرد نظارت و ارزيابي پژوهشي به همراه بررسي و بهبود مستمر فراگرد.
2. تعيين شاخصها و معيارهاي فراگير نظارت و ارزيابي پژوهشي.
3. نظارت و ارزيابي استراتژيک و عملياتي واحدهاي پژوهشي و تعيين ميزان اثربخشي و کارآمدي برنامههاي ستاد و صف .
4. همکاري با واحدهاي معاونتي جهت طراحي فرايندهاي ارزيابي، شناسايي شاخصها جهت ارائه پيشنهادهاي مورد نياز براي برطرف سازي چالشهاي برنامه اي.
5. پيشبيني و ارائه پيشنهاد طرحهاي اصلاحي د ر حوزه اهداف کلان و طرحهاي بلند مدت .
6. ارزيابي و نظارت بر فعاليت هاي پژوهشي حسب مورد يا دستور
|