صفحه اصلي > آرشیو مطالب > كليه مطالب 
1396/05/04


رویکردهای آموزشی المصطفی در ساحل عاج

    در گفت‌وگو با «حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح زرومی» مطرح شد

  رویکردهای آموزشی المصطفی در ساحل عاج


  تاريخ  انتشار خبر: شنبه ٢٥ آبان ١٣٩٢

  ساعت انتشار خبر: ١٤:١١

  شماره خبر: ٤٠٩١٣


گروه گفت‌وگو: «حجت‌الاسلام والمسلمین علی فلاح زرومی»، نمایندة پیشین المصطفی در ساحل عاج و نمایندة کنونی جامعه‌‌المصطفی در نیجریه، در گفت‌وگوی اختصاصی با مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعه‌المصطفی، از کارهای انجام‌شده در نمایندگی ساحل عاج و نیازهای پیش رو سخن گفت.
به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعه‌المصطفی، وی، ابتدا، با اشاره به وضعیت ساحل عاج، اظهار داشت: ساحل عاج در غرب افریقا قرار دارد و زبان رسمی‌اش فرانسوی است. البته بیشتر مسلمانان آن جا به زبان محلی «جولا» سخن می‌گویند که زبان رایج بین مسلمانان آن کشور است.
حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح زرومی ادامه داد: در سال 1374ش، معهد اهل‌البیت(علیهم‌السلام) در ساحل عاج تأسیس شده است که متقاضیان تحصیل را از بین شاگردان مکتبخانه‌های سنتی جذب می‌کرد.
نمایندة پیشین جامعه‌المصطفی در ساحل عاج، با بیان این که ساحل عاج، بیست‌میلیون جمعیت دارد که بیش از  60٪ آن مسلمان است، ابراز نمود: تصوف مانند تیجانیه و قادریه، در ساحل عاج رواج دارد. وهابیت هم در این کشور فعال است. البته آنان نمی‌توانند فعالیت علنی داشته باشند، چون بیشتر مسلمانان از گروه‌های صوفی تیجانی هستند و با وهابیت اختلاف دارند. وهابیت هم در ساحل عاج و غرب افریقا به خاطر وجود نحله‌های صوفی، تاکنون، توفیق چندانی نداشته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح زرومی، دربارة معهد اهل‌البیت(علیهم‌السلام) خاطرنشان ساخت: معهد اهل‌البیت(علیهم‌السلام) ویژه برادران است و در حال حاضر، بیش از 120 طلبه در آن جا مشغول تحصیل‌اند. رویکرد این معهد، آموزشی است؛ از نزدیک به دو سال پیش، در معهد اهل‌البیت(علیهم‌السلام)، رشته معارف اسلامی در مقطع کارشناسی ارائه می‌شود. تاکنون، دویست نفر از این معهد دانش‌آموخته شده‌اند و در زمان حضور این جانب، برنامه‌ای تدوین شد تا بیشتر دانش‌آموختگان مدیریت را برعهده گیرند و تعدادی هم در کارهای فرهنگی و تبلیغی مشغول شوند.
وی اظهار داشت: در زمان حضور در ساحل عاج دو کار عمده انجام شد: قراردادی با یونسکو به امضا رسید و طبق آن،‌ طلاب در چهار گروه دسته‌بندی شدند و توافق شد که کلاس‌هایی برگزار شود و مدرسانی از یونسکو، برای طلاب معهد تدریس کنند. از سوی دیگر، تصمیم گرفتیم که به جای پذیرش شاگردان مکتبخانه‌ها، از محصلان مقطع 10 پذیرش نماییم و براساس قراردادی با مدرسه زنجیره‌ای العتره‌الطاهره، که وابسته به شیعیان لبنان است، مقرر شد که به پذیرفته‌شدگان دروس دبیرستان و حوزه ارائه شود، بدین ترتیب که ما، صبح‌ها، دروس حوزه را ارائه دهیم و العتره‌الطاهره، متولی ارائه دروس دبیرستان در بعدازظهرها باشد. برای این دسته از طلاب در سال اول نیز بر مکالمه عربی و دروس صرف و نحو تأکید می‌شود و دروس عقاید نیز به زبان فرانسوی تدریس می‌گردد.
نمایندة پیشین المصطفی در ساحل عاج افزود: بدین ترتیب، طلاب پس از سه یا حداکثر چهار سال تحصیل، دیپلم رسمی می‌گیرند و می‌توانند وارد دانشگاه شوند یا برای ادامه تحصیل، به کشورهای اسلامی دیگر بروند.
حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح زرومی، با اشاره به کارهای فرهنگی انجام‌شده در ساحل عاج، تصریح کرد: در کنار این برنامه، همه کارهای فرهنگی و تربیتی حوزه علمیه موفق در کشور، در ساحل عاج اجرا می‌شود؛ مراسم ادعیه (دعای کمیل، دعای توسل، دعای ندبه)، نماز جماعت، عزاداری به مناسبت محرم، کلاس‌های تمرین منبر و گفتن احکام بین نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا نیز، پیوسته، ادامه دارد.
وی افزود: همچنین دارالقرآن را با تأکید بر حفظ قرآن فعال کردیم و طلاب را تشویق نمودیم که به حفظ قرآن همت گمارند. بدین ترتیب، همه طلاب معهد ساحل عاج، حافظ یک جزء تا پنج جزء هستند و طلبه‌ای نیست که در کلاس حفظ شرکت نکند.
نمایندة کنونی جامعه‌المصطفی در نیجریه، با اشاره به تلاش برای تقویت زبان عربی و فرانسوی طلاب، ابراز نمود: بدین منظور، با خرید و راه‌اندازی ماهواره برای مدرسه، برخی از شبکه‌های ماهواره‌‌ای عربی‌زبان (المنار) و فرانسوی‌زبان (کانال 24 فرانسه) را برای طلاب پخش می‌کردیم. افزون بر آنچه تاکنون گفته شد، باید به فعالیت‌های بسیار خوب ورزشی طلاب در زمینه فوتبال و ورزش‌های رزمی و نیز برگزاری مسابقات جام رمضان اشاره کنم.
حجت‌‌الاسلام والمسلمین فلاح زرومی، با اشاره به برپایی مسابقات داستان‌نویسی، خلاصه‌نویسی از کتاب و مسابقات فرهنگی، از دریافت مجوز اولیه تأسیس نمایندگی المصطفی در ساحل عاج از وزیر پیشین علوم و «دکتر سحن واتارا»، وزیر جدید علوم در کابینه، سخن گفت و بیان کرد: در مدرسه و معهد اهل‌البیت(علیهم‌‌السلام)، تحصیل و تغذیه رایگان برای طلاب فراهم کردیم. همچنین آنان در خوابگاه‌هایی بهداشتی و بدون پرداخت هزینه مستقر هستند. در این باره، برای هر طلبه، یک دفترچه بهداشتی و درمانی تهیه کردیم.
وی، با بیان این که هر شب، از ساعت 21 تا 22 نیز جلسات مباحثه،‌ با نظارت مسئول مربوط برگزار می‌شد، گفت: استادان ما از دانش‌آموختگان لبنان، لیبی، سوریه و لیبی هستند، ضمن این که چند تن از دانش‌آموختگان ساحل عاجی المصطفی نیز از ایران، در معهد تدریس می‌نمایند.
نمایندة پیشین المصطفی در ساحل عاج،‌ با اشاره به پشتیبانی از نزدیک به شصت مدرسه و مرکز اسلامی، خاطرنشان ساخت: یکی دیگر از کارهایی که انجام شد، تأسیس دپارتمان کامپیوتر، برای آموزش رایانه بود؛ همه طلاب موظف هستند که در کلاس‌های آموزش رایانه شرکت کنند. افزون بر این، مرکز کامپیوتر با برخورداری از اینترنت پرسرعت نیز در سالن کتابخانه راه‌اندازی کردیم. یکی دیگر از کلاس‌هایی که طلاب باید در آن شرکت می‌کردند، کلاس‌های کمک‌‌های اولیه، با حضور پزشک ایرانی بود که در چهار واحد درسی ارائه می‌شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح زرومی، در بخش دیگری از سخنانش، اظهار داشت: مردم ساحل عاج اطلاعات چندانی از اسلام ندارند و تشنة آموزه‌های ناب اسلام هستند. از سوی دیگر، آموزش در ساحل عاج رایگان نیست. بدین ترتیب، فرصتی است تا جمهوری اسلامی ایران زمینه‌های آموزشی سرمایه‌گذاری کند. جامعه‌المصطفی نیز می‌تواند وارد عرصه‌های آموزش عالی و آکادمیک شود و تأسیس نمایندگی را با پی‌گیری  و اجرایی کردن مجوز اولیه آن تحقق بخشد.
وی تصریح کرد: لازم است حوزه‌های ما در ساحل عاج و افریقا به‌روز و جدید باشند و در کنار دروس حوزه، طلاب با رایانه، دروس جدید مانند ریاضیات و... و نیز زبان‌های دیگر آشنا شوند. مسلمان بودن بیشتر مردم ساحل عاج، دوستی اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، حضور دانش‌آموختگان شیعه لبنانی در این کشور و در اختیار داشتن چندین نفر از طلاب ساحل عاج که در المصطفی، در مقطع دکتری تحصیل کرده‌اند، فرصت‌های بی‌بدیل و نابی در اختیار ما قرار می‌دهد که می‌توان از آن برای ایفای نقش در عرصه‌های آموزشی بهره گرفت.
نماینده پیشین المصطفی در ساحل عاج اظهار داشت: یکی از مشکلات ساحل عاج، رایگان نبودن تحصیل در آن جاست. همچنین به دلیل جنگ‌های داخلی، دوره‌های تحصیل در دانشگاه‌ها طولانی شده است. جامعه‌المصطفی می‌تواند دانشگاه تأسیس نماید و آموزش‌های آکادمیک را در دوره‌های مشخص چهار ساله (برای مقطع لیسانس) و شش ساله (برای کارشناسی ارشد) ارائه کند و به دانش‌آموختگان مدرک رسمی اعطا نماید.
وی، در پایان، از تصمیم‌گیرندگان جامعه‌المصطفی خواست در انتخاب نماینده برای هر کشور، تسلط به زبان کشور مقصد و برخورداری از سابقه کار‌های آموزشی در حوزه و دانشگاه را مدنظر داشته باشند و اعزام نماینده استقراری، منوط به چند سفر موقت به کشور مقصد باشد.

 


        



نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار
 

                                                  تمام حقوق اين پايگاه متعلق به مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

                                              تلفن تماس: 37172460 - 25 - 98+ ll نمابر: 37172457 - 25 - 98+ ll ايميل: news@miu.ac.ir